La ce notar se deschide succesiunea?

Procedura succesorală (nelitigioasă) se desfășoară la notarul public din circumscripția judecătoriei unde defunctul a avut ultimul domiciliu. Biroul nostru notarial este competent pentru succesiunile defuncților cu ultimul domiciliu în municipiul București, indiferent de sector.

Succesiunile succesive: Dacă se dorește dezbaterea consecutivă a mai multor moșteniri strâns legate între ele, moștenitorii pot alege notarul din circumscripția judecătoriei unde a avut ultimul domiciliu cel din urmă decedat.

Procedură litigioasă: Dacă moștenitorii nu se înțeleg sau își contestă reciproc drepturile, procedura devine litigioasă și notarul va îndruma părțile să se adreseze instanței de judecată.

Acte necesare pentru dezbaterea succesiunii

Acte privitoare la defunct și moștenitori:
  • Certificatul de deces: Dovedește decesul, data acestuia și ultimul domiciliu al defunctului.
  • Actele de identitate ale moștenitorilor.
  • Certificate de naștere și căsătorie ale moștenitorilor.
  • Hotărâri judecătorești sau certificate de divorț, dacă este cazul.
  • Certificatul de naștere și căsătorie al soțului supraviețuitor, certificatul de deces al soțului, sau certificatul de divorț/sentința de divorț, după caz.
  • Adeverință de schimbare a numelui pe cale administrativă, dacă este cazul.
  • Declarații de opțiune succesorală, dacă există.
  • Testamentul, dacă există.
  • Procura autentică, dacă succesibilii sunt reprezentați prin mandatar.
  • Pentru succesibili incapabili (minori, persoane sub interdicție judecătorească): Se va numi un curator special prin dispoziția primarului, în lipsa unui tutore.
Acte pentru dovedirea drepturilor din masa succesorală:
  • Acte de proprietate: Contracte de vânzare-cumpărare, donație, schimb, dare în plată, certificate de moștenitor, hotărâri judecătorești etc.
  • Certificat de atestare fiscală: Pentru bunurile din masa succesorală (imobile, autoturisme), eliberat de organul fiscal competent al Primăriei de la ultimul domiciliu al defunctului sau de la locul situării imobilului, valabil 30 de zile de la emitere.
  • Pentru imobilele intabulate în cartea funciară: Încheierea de întabulare și plan de amplasament și releveu.
  • Pentru locurile de veci: Actul de concesiune și adeverința eliberată de administrația cimitirului care atestă valoarea acestora.
  • Titluri la ordin, certificate de acționar, carnete C.E.C. etc.
  • Extrase de cont.
Altele:
  • Prezența obligatorie a doi martori:
    • Să cunoască datele personale ale defunctului.
    • Să știe numărul și calitatea persoanelor cu vocație la succesiune.
    • Să fie știutori de carte și să poată scrie.
    • Să fie majori.
    • Să nu fie puși sub interdicție.

 

Recomandare: Este indicat să se dezbată succesiunea în termen de 2 ani de la deces. Astfel, moștenitorii vor fi scutiți de plata impozitului de 1% din valoarea imobilelor care fac parte din masa succesorală.

Programeaza-te la birou!

    To Top
    Call Now Button